Wednesday, January 18

top 25 tv series 2011

I made a top 25 list of TV series. the rules are simple: any TV series goes, no matter what year or genre, except from talk shows. I've tried imagining: what if there was a new episode of something, anything, what would I like to see first? for the most part I've tried including the quality of the seasons in my final verdict; Weeds, for example, didn't make the final top 25 because of the sucky last seasons.

I have to admit that I forgot a few shows on the list, but I spent so much time on it already so it'll have to do. haven't really tried making a list like this before, but man, it's hard. drove myself a little crazy for a moment. it actually turned out to be a top 43 in the end, but I also tried listing all the TV shows I could think of, and that might not be as interesting as the ones higher up... but here it is, the liiist, tadaa:


01
Fringe
02
Game of Thrones
03
Breaking Bad
04
Six Feet Under
05
Carnivàle
06
Twin Peaks
07
Parks and Recreation
08
Frasier
09
True Blood
10
The Sopranos
11
Freaks and Geeks
12
Seinfeld
13
Black Books
14
South Park
15
Bored to Death
16
The Simpsons
17
The Prisoner (1967)
18
Skins (UK)
19
Peep Show
20
Louie
21
Sherlock
22
Futurama
23
Scrubs
24
The Office (UK)
25
The Adventures of Tintin (1992)


it is gonna be a while before I make another one of these! perhaps until next year. or when the mood strikes me...

10 comments:

MusicIsMySecret said...

Nice liste! Virkelig. Jeg er også så småt i gang med min. Bare for min egen skyld, du ved.

Rannvá said...

tak! og fedt du også er i gang. jeg vil selvfølgelig gerne se din når den er færdig.

Sofisten said...

Der er vel kun én skrigende mangel på listen: Lost. Og måske Supernatural og de bedre sæsoner af X-Files. Alle tre er meget nært beslægtede med Fringe (som i øvrigt er faldet en del af på den i fjerde sæson, synes jeg).

Rannvá said...

lost har jeg bestemt mig for ikke at se. det er simpelthen for omfattende til at jeg gider gå i gang med det. supernatural har jeg også lidt svært ved at have lyst til at se, synes det minder så meget om heroes, som virkelig ikke er noget for mig.
jeg er meget glad for x-files, men da jeg pointgav efter alle sæsoner sammenlagt, kom den altså ikke i top 25.
jeg synes ofte at fringe lader til at falde lidt af på den, men så samles der pludselig op på trådene så historien bliver ved med at gå op i en højere (og højere) enhed, især efter to fænomenale afsnit her i det nye år. john noble er jo en helt fantastisk skuespiller.
én serie der dog virkelig mangler på listen, er battlestar galactica, som jeg begyndte at se for blot få dage siden, ellers havde den været i top 10 allerede. OMG, det er altså fedt. spacey skønhed. hvis du som mig er glad for sci-fi, så prøv den. :)

Sofisten said...

Enig, man skal have god tid i sit liv for at gå i gang med 'Lost'. Det er en ustyrligt ekspansiv liste!

Også enig i at de to nye Fringe-afsnit her i 2012 er helt fremragende. Min lille sjæl jublede da John Noble striglede den søde ko. Det var næsten, NÆSTEN som at se den rigtige Walter fra før at Peter forsvandt. Den nye, nedbrudte Walter er godt materiale for Noble, men trist for serien. Hvad tænker du i øvrigt om at Jones er tilbage som skurk (sammen med Nina!)?

Har set hele BSG, som vedbliver med at være en fantastisk serie. Faktisk er det jo ikke sci-fi, men samfundskritik på et højt niveau. Ganske vist pakket ind i rumskibe, men der bliver behandlet mange samfundsmæssige, politiske og etiske dilemmaer hen igennem serien.

Du er hård ved Supernatural! Jeg elsker den, men er omvendt også en sucker for persongalleriet.

Rannvá said...

hvis nogen læser med: SPOILER ALERT.



det er meget trist, at begge peter'e er døde i denne tidslinie, men meget interessant at walternate faktisk er godhjertet, selvom hans peter er død ved walters hånd. den walter vi ser i ko-scenen er ødelagt; hans udtryk da han ser sin "kone" stående foran sig er hjerteskærende, men hun giver ham den tilgivelse som originale walter fik i "white tulip" i sæson 2.

det er virkelig også spændende, at vi før første gang ser en ond broyles! de tre andre (inkl. redverses afdøde broyles) har (indtil videre) vist sig at være eviggode mennesker, så jeg tror at denne broyles, der endda samarbejder med jones, er ondere end vi endnu forestiller os, medmindre jones afpresser ham,jeg kan dog ikke se hvordan.

at nina er på jones' side er totalt foruroligende, og jeg kan ikke lade være med tænke om de originale nina'er mon også er onde (hvis vi da nogensinde får dem at se igen, suk). den nina vi kender er intelligent, iskold, magtfuld og ikke god at have som fjende, så det er virkelig ikke et godt tegn. jeg elsker david robert jones som skurk, han er så dejligt ubehagelig og slesk. jeg ser virkelig frem til at se hvad hans motiv for alt dette er; det er i hvert fald noget med olivia.

det er godt nok sørgerligt at en mulig sæson 5 hænger i en tynd tråd! lad os starte en indsamling med det samme.

samfundskritik synes jeg ikke man kan se som en genre, mere som et tema og jeg synes at de fleste (gode) sci-fi- og drama-serier inkluderer dette tema på et eller andet tidspunkt. f.eks. handlede første sæson af game of thrones i bund og grund om politik, men jeg ser det stadig som en fantasy-serie. battlestar galactica får pga. sci-fi-rammen mulighed for at stille flere og anderledes eksistentielle spørgsmål end socialrealistiske dramaserier.

MusicIsMySecret said...

Tak for spoiler!

Jeg vil give Sofisten ret når det kommer til Lost. Det er altså ualmindeligt spændende og godt og rørende. Ja ja, der er en del irriterende karakterer, men det er jo ikke eksklusivt for bare Lost... Og seks sæsoner er da ikke mere end så meget andet... Har I ikke lige set Sopranos? Det er da det samme. :) Og Lost er helt klart i min top ti.

Jeg har set første afsnit af Fringe, men nu venter jeg med resten, for Simon og jeg er lige blevet færdige med Breaking Bad (OMFG!), så vi mangler en ny serie. Jeg vil se, om jeg kan overtale ham til Fringe.

Rannvá said...

tine, så du ikke min spoiler alert? :'(

sopranos var egentlig også et lidt for stort projekt som ofte kedede mig, og jeg må indrømme at jeg blev lidt lettet da sidste scene endelig kom... ikke fordi det ikke er godt, men det slugte bare så meget tid at jeg på et tidspunkt nærmere overså afsnittene i stedet for at se dem. jeg prøvede (og prøver stadig) at komme i gang med the wire, fordi det ifølge mange skulle være den bedste tv-serie nogensinde, men jeg gider bare ikke rigtigt.

hvad synes du så om afsnit 1, tine? olive in the tank! håber virkelig at det fanger jer begge, så vi alle fire kan nørde, hihi. og ARGH, fedt med breaking bad! det er så sindssygt, mand, gus' sidste scene er alt for vild! det er det mest overdrevne jeg har set.

MusicIsMySecret said...

Jeg mente, tak for spoiler-alert. :)

Jeg havde det lidt på samme måde med Sopranos - men kun en sjælden gang imellem. Lost har ALDRIG kedet mig til gengæld.

Breaking Bad er fantastisk! Sæsonafslutningerne har været ret spektakulære. Jeg kunne ret godt lide Gus, faktisk. Og Mike.

Anders said...

Hvor er det fedt at se at nogle andre også har det svært med The Sopranos! ;-)
Det virker som en serie man bare BØR synes godt om, men jeg kan simpelthen ikke få mig til at se den færdig. Jeg ved ikke hvad det er, er den bare kedelig? Lige som Mad Men :-)

Game Of Thrones er til gengæld alt for fedt lavet!